27/10/2015
Zadowolony pracownik jest fundamentem sukcesu firmy a także jej wizytówką na rynku pracy. W czasach obecnej gospodarki oraz wysokiej konkurencyjności na rynku to właśnie lojalni i usatysfakcjonowani pracownicy mogą przyczynić się do zwiększenia zysków finansowych. Firma traci w sytuacji gdy ludzie czują się niedocenieni i niezmotywowani. Badania bezwzględnie wykazują, iż zadowoleni pracownicy są bardziej produktywni, rzadziej wykorzystują zwolnienia lekarskie, lepiej współpracują z członkami zespołu i chętniej pomagają klientom. Ponadto usatysfakcjonowani pracownicy są mniej skłonni do zachowań, które działają na szkodę firmy.
Wiele firm koncentruje się na stwarzaniu dla swoich pracowników sprzyjających warunków do pracy. Nie koniecznie chodzi tu o zapewnienie najlepszych technologicznie sprzętów biurowych ani systemu premiowania. Niematerialne szczęście pochodzi z wewnątrz organizacji – czyli od samego pracownika. Jeśli atmosfera w pracy jest napięta i pracownik czuje się nieswojo nawet po dłuższym okresie zatrudnienia nie można liczyć na jego pełne zaangażowanie w swoje zadania.
Poniżej przedstawiono 5 wytycznych, które musi spełnić organizacja aby pracownik mógł w pełni realizować się zawodowo
Dobry pracodawca to nie ten, który nagina wszelkie granice aby przypodobać się pracownikom. Dobry pracodawca to ten, którego oczekiwania co do swoich pracowników są przejrzyste i dobrze wyartykułowane. W ramach tych oczekiwań prezes musi wyznaczyć idee panujące w firmie, wytyczyć granice i zasady panujące w organizacji. Pracownik musi znać hierarchię oraz poznać osoby, którym podlega oraz cele, które musi osiągnąć w określonych ramach czasowych. Najlepiej jeśli otrzymuje feedback i wskazówki dotyczącego jego pracy co najmniej raz w miesiącu. Taka wiedza gwarantuje poczucie bezpieczeństwa. Kwestie dotyczące traktowania pracowników jednakowo w kwestii przestrzegania zasad oraz wysokości ich wynagrodzeń są oczywiste. Ważne jednak aby zwrócić uwagę na to aby do każdego pracownika podejść indywidualnie tak, aby poznać jego słabe i mocne strony, dzięki którym przełożony będzie mógł delegować mu właściwe projekty.
Niegdyś w dużych i średnich firmach pracownicy praktycznie nie spotykali prezesa. Jego miejsce było w strzeżonym przez sekretarki gabinecie. W dzisiejszych czasach, zgodnie z nowoczesnymi zasadami zarządzania właściciele zachęcani są do spotkań z pracownikami. Dzięki temu pracownicy czują się docenieni. Pracodawca ma realny wpływ na dzień pracownika nie tylko w kwestiach służbowych. Uśmiech, „dzień dobry” oraz pytanie o samopoczucie ma faktyczny wpływ na samopoczucie w miejscu zatrudnienia. Pracodawca powinien interesować się najważniejszymi wydarzeniami, które dzieją się w sferze prywatnej pracownika. Zarówno tymi dobrymi jak np. narodziny dziecka jak i złymi np. choroba. Empatyczny pracodawca daje w ten sposób wyraz swojego zainteresowania pracownikiem, jako osobą a to zaprocentuje zaufaniem podwładnego W końcu wszyscy są częścią zespołu i tylko razem mogą osiągnąć sukces, niezależnie od zajmowanego miejsca w hierarchii firmy. Integracja pracowników jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizacji.
Rozmieszczenie przestrzeni oraz mebli biurowych jest bardzo ważne dla jakości pracy pracowników. Warto zaopatrzyć biuro w ergonomiczne krzesła, w których pozycja ciała pracowników jest optymalna do pracy. Oszczędzanie na wygodzie i zdrowiu pracowników może przynieść negatywne skutki dla pracodawcy w postaci zwiększonej absencji chorobowej pracowników. Aż 67% zatrudnionych siedzi na niewłaściwym krześle a samo to przyczynia się do problemów z kręgosłupem i w następstwie – problemów zwyrodnieniowych i zwolnienia lekarskiego. Dobrym pomysłem jest zakup tzw. siedzisk alternatywnych takich jak popularne ostatnio piłki gimnastyczne. Pracownicy pracując zadbają również o kondycje fizyczną.
Inventage Polska zapewnia swoim pracownikom nie tylko wspólne treningi pod okiem trenera personalnego, które zarówno dbają o ciało jak i o umysł pracowników. Biurowa kuchnia jest zaopatrzona w blender oraz wyciskarkę do soków, dzięki którym pracownicy mogą dbać o dietę bogatą w naturalne witaminy. Witamina C pomaga uporać się z dolegliwościami związanymi z okresem jesienno-zimowym a co za tym idzie – pracować a nie chorować. Ponadto pracownicy Inventage spędzają sporo czasu na wyjazdach służbowych. Wracając np. z nad morza przywożą do biura ryby do spróbowania a wracając z gór nie zapominają o oscypkach. Dzielenie się drobiazgami scala pracowników i dzięki temu tworzą zgrany zespół zadaniowy.
Firma powinna pomóc swoim pracownikom być najlepszymi z najlepszych w swojej kategorii i w danej dziedzinie. Wykwalifikowany zespół jest fundamentem firmy. W silnej gospodarce toczą się walki o prawdziwe talenty a specjaliści są w cenie. Inwestycja w wiedzę w swoich pracowników przyniesie dużo lepszy efekt niż zatrudnianie coraz to nowej kadry.
Sztuką bycia dobrym managerem jest wiedza dotycząca mocnych i słabych stron swojego zespołu. Dlaczego? W ten sposób możliwy jest dobór właściwej osoby do konkretnego zadania oraz na odpowiednie stanowisko. Niezależnie czy pracownik zachowuje się jak urodzony przywódca czy preferuje cichą pracę polegającą na skomplikowanych wyliczeniach, należy przyjrzeć się jego zaletom, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Aby zidentyfikować te cechy warto zorganizować kreatywne warsztaty w nowym dla pracownika środowisku i postawić go przed niecodziennym zadaniem. Warto wspierać kreatywność, szkolić i inwestować w swoich ludzi. Inventage Polska zorganizowała swoim pracownikom loty szybowcem, co dla każdego z nich było niewiarygodnym i intensywnym przeżyciem. W końcu bycie najlepszym to wyjście ze strefy komfortu.
Warto pamiętać, że firma to ludzie. Ich zdrowie, relacje międzyludzkie oraz samopoczucie mają realny wpływ na produktywność organizacji każdego dnia. Inventage Polska jest przykładem firmy, której zdrowie i forma pracowników jest jedną z wartości priorytetowych.