8 punktów, na które warto zwrócić uwagę aby przyszły rok był jeszcze bardziej efektywny
Koniec roku kojarzy mi się ze Świętami Bożego Narodzenia. To czas na radosne spotkania z rodziną, celebrowanie
tradycji, ale i czas na refleksje, wspomnienia osób, które były obecne a już ich z nami nie ma. Jest to bardzo ważny
czas dla osób religijnych, ale cała atmosfera zachęca wszystkich do świętowania z rodziną i bliskimi. Czas
światełek, kolorów, bombek i ciepła rodzinnego. Ja pracuję 24h, 7 dni w tygodniu. Nawet jeśli nie jestem w pracy
fizycznie to jestem tam „w mojej głowie” i właśnie w tym magicznym okresie staram się zwolnić, odpocząć i podsumować
kończący się rok. Wszystkim prowadzącym własną firmę, niezależnie od jej wielkości i obrotów radzę obiektywnie
spojrzeć na wszystkie wydarzenia z zeszłego roku i przyjrzeć się efektom pracy firmy. Jak to zrobić, na co zwrócić
uwagę i jak zrobić pożytek z wyciągniętych wniosków?
Poniżej przedstawiam 8 punktów na które zwracam uwagę i gorąco zachęcam do
refleksji:
- Ludzie są najważniejsi wychodzę z założenia, że to ludzie tworzą firmę. Niezależnie od tego jak genialny jest produkt lub usługa, aby ją sprzedać i wypromować potrzebny jest zespół. Moja firma oferuje usługi doradcze, gdzie wiedza oraz zaangażowanie zarówno moich ekspertów jak i całego zespołu stanowi klucz do efektywnej pracy i zadowolenia klientów. Pod koniec roku analizuje zarówno pracę całego zespołu jak i każdego z osobna. Zastanawiam się kto potrzebuje nowych szkoleń, kto wyróżnił się na tle pozostałych, ale również podejmuje decyzję o ulepszeniach w organizacji — jeśli zachodzi taka potrzeba — zatrudnienia nowych osób.
- Jak podtrzymać motywacje do pracy? Co zrobić, aby zespół był bardziej efektywny i zaangażowany? Monteskiusz rzekł: ‘Kto chce rządzić ludźmi, nie powinien gnać ich przed sobą, lecz sprawić, żeby podążali za nim.” Każdy manager powinien wziąć to motto do serca. Ja staram się być przykładem dla swoich pracowników, pracować starannie, wspierać ich i zachęcać do większego zaangażowania. Wg. danych statystycznych zaangażowanych pracowników w firmie jest ok 4–6%. Dlatego warto codziennie myśleć jak zwiększyć ten procent i jakie metody będą najefektywniejsze. Nie ma na to gotowej recepty oprócz tego, że warto znać i słuchać swoich pracowników a następnie dostosowywać rozwiązania do ich potrzeb.
- Budżet firmy i finanse Podsumowanie kosztów i zysków firmy to nieodłączny element procesu planowania działań na przyszły rok. Warto zastanowić się czy istnieje w naszej firmie obszar, w którym udałoby się zmniejszyć koszty lub skorzystać z funkcjonujących preferencji podatkowych – takich jak ulga B+R lub IP BOX. W czasach, w których przedsiębiorcy są mocno obciążeni kwestiami podatkowymi warto rozważyć skorzystanie z opcji, dzięki którym można obniżyć podatki.
- Planowanie strategiczne Niezależnie od tego jak wyglądał rok poprzedni zawsze należy dążyć do celu zgodnego z wizją strategiczną, który powinien być ten sam. Patrząc rok wstecz należy jedynie zmodyfikować elementy, dzięki którym ten cel mamy osiągnąć w sposób szybszy i bardziej efektywny. Jak to mówią „Jak nie drzwiami, to oknem” – zawsze do jednego zamierzonego celu.
- Produkty i usługi Wraz z końcem roku możemy podsumować, jak funkcjonowały produkty i usługi jakie oferujemy. Czy klienci chętnie z nich korzystali, czy jednak popyt na nie spadł i nasze produkty lub usługi stały się zwyczajnie nierentowne. Warto zastanowić się nad przyczyną zarówno wzrostu jak i spadku sprzedaży. Jeśli produkt jest niezyskowny warto usunąć go z asortymentu, zbadać rynek, działania konkurencji, prognozy i pomyśleć o wprowadzeniu innowacyjnego produktu i usługi. Jak już wspominałem – innowacyjne firmy są bardzo pożądane w polskiej gospodarce.
- Traktuj pracownika jak klienta Na pierwszy rzut oka to stwierdzenie może wydać się dziwne. Nic bardziej mylnego. Tylko niewyczuleni przedsiębiorcy nie słuchają swoich klientów lub pracowników przez co mogą jedynie stracić. Pamiętaj, że pracownik, którego uwagi (poparte argumentami) zostaną wysłuchane i rozważone poczuje się ważnym elementem organizacji, na którą może wywierać wpływ. Ponadto ignorowanie pracownika może doprowadzić do tego, że zatrzyma on dla siebie naprawdę kluczowe informacje a to może doprowadzić do splotu negatywnych wydarzeń. Firmę tworzy zespół a wzajemna komunikacja i wsparcie wzmacnia tą więź.
- Otoczenie w firmie Jeśli sytuacja materialna na to pozwala warto zadbać o estetykę i funkcjonalność wnętrz firmy. W przyjaznym otoczeniu pracuje się lepiej – czyli efektywniej. Najlepszym przykładem są międzynarodowe innowacyjne firmy, które tworzą miejsca pracy, w których znajdują się pomieszczenia do kreatywnej pracy i relaksu. Oczywiście nie każda firma ma takie warunki. Mimo wszystko warto wprowadzać korzystne zmiany na miarę swojego budżetu – bo wszystko jest dla ludzi.
- Atmosfera w pracy Podsumowując rok warto spojrzeć wstecz na sytuację panującą w firmie oraz na atmosferę, w której pracownicy pracowali. Koniec roku jest dobrym momentem na zakończenie konfliktów międzyludzkich i znalezieniem okazji, aby pracownicy mogli się zintegrować. Wigilie firmowe to doskonała okazja na oddech po zakończonym roku, warto dobrze zaplanować miejsce i czas tak aby pracownicy mogli swobodnie porozmawiać i (wyjątkowo) nie stawiać projektów na pierwszym miejscu.