Tak zbudujesz trwałe relacje w biznesie

relacje w biznesie

Relacje w biznesie to jeden z najważniejszych kluczy do sukcesu. Zajmując się od ponad 30 lat zarządzaniem firmą, wchodziłem w tysiące relacji biznesowych, a milionom miałem okazję przyglądać się z boku. Te, które okazały się dla mnie najcenniejsze, to te, które przez lata były aktualne lub które trwają do dziś. Jak umacniać kontakty z klientami, partnerami, kontrahentami, dostawcami i współpracownikami, żeby móc prowadzić stabilny, efektywny i zyskowny biznes?

  1. Utrzymuj stały kontakt

Pozostawanie w regularnym kontakcie zdecydowanie ułatwi stosunki, kiedy zajdzie potrzeba omówienia poważnej kwestii czy wyjaśnienia jakiegoś problemu. Czasu przeważnie brakuje, niż jest go nadmiar, ale pamiętaj o wykorzystywaniu wszystkich możliwych środków komunikacji do podtrzymywania kontaktu, takich jak chociażby small talki a nawet polecenie kogoś na Linkedinie albo wysłanie kartki świątecznej.

  1. Wychodź z inicjatywą

Według 1st Financial Training Services 96% niezadowolonych klientów nie narzeka i nie składa skarg, jednak 91% z nich już nigdy nie decyduje się na skorzystanie z danej usługi. Nie czekaj zatem, aż ktoś powie, że coś jest nie tak. Pokazuj zaangażowanie, wychodź z inicjatywą, proponuj nowe rozwiązania i pomysły, troszcz się o satysfakcję.

  1. Dbaj o formalności

Nikt nie lubi formalności, jednak są one nieodzownym elementem prowadzenia firmy. Porządek w dokumentacji, dokładnie opracowywane umowy, przygotowywane z pomocą prawnika naprawdę potrafią zaoszczędzić wielu trudności. Skrupulatne załatwienie tych spraw pozostawi dobre wrażenie i pozwoli zapamiętać współpracę jako szybką i bezkonfliktową.

  1. Spotykaj się z ludźmi

Ostatecznie pracujemy z ludźmi, a relacje nawiązywane mejlowo lub telekonferencyjnie nie zastąpią tych toczących się w rzeczywistości. Spotkania na żywo budują przywiązanie nie tylko do marki, ale i do konkretnej osoby.

  1. Wyświadczaj przysługi

Reguła wzajemność jest niezmiernie silnym mechanizmem, co potwierdziły liczne badania, w tym bodaj najsłynniejsze przeprowadzone przez Dennisa Regana. Wyświadczenie przysługi – nawet takiej, o którą nie zostaliśmy poproszeni – znacząco zwiększa szansę na otrzymanie tego, o co poprosimy przy kolejnej okazji.

  1. Zdobywaj zaufanie

Zaufanie jest kluczowym czynnikiem udanej współpracy i dobrych relacji. Zdobyć je nie jest łatwo (według Diagnozy społecznej 9 na 10 Polaków nie ufa innym), za to stracić – wręcz przeciwnie. Uczciwość działań powinna być fundamentem każdego przedsiębiorstwa, które chce, aby te fundamenty były solidne.

  1. Nie odpuszczaj po zakończeniu transakcji

Nie urywaj kontaktu od razu po finalizacji zlecenia. Dzięki temu pokażesz, że po pierwsze – realnie interesujesz się danym projektem, jego dalekosiężnymi efektami, po drugie – możesz przygotować grunt pod rozmowy o współpracy w przyszłym roku czy kolejnej okazji.

  1. Wiedz, kiedy się rozstać

Trwałość i owocność niektórych relacji wcale nie musi oznaczać ciągłej bliskiej współpracy. Nie dogadaliście się z jednym z dyrektorów i postanowił założyć własny biznes lub odejść do konkurencyjnej firmy? Nie palcie za sobą mostów. Każda relacja jest cenna.

  1. Pomyśl, co możesz ulepszyć

Konkurencja nie śpi, dlatego zawsze musisz myśleć o tym, jak ulepszać swoje usługi, zaspokajać kolejne potrzeby klientów lub jeszcze lepiej zaspokajać te bieżące. Rozmawiaj z klientem i pytaj go o to, jak zmieniają się jego oczekiwania i wymagania.

  1. Szyj na rozmiar

To nie nowość, ale zawsze warto to powtórzyć – każdy klient, partner czy kontrahent ma indywidualne potrzeby i powinien być indywidualnie traktowany. Tylko w przypadku unikalnego podejścia można w ogóle mówić o prawdziwej relacji, a nie o schematycznym kontakcie.

Alain Kaj

Inventage