Brzydka prawda o braku zaangażowania – 7 wskazówek jak zmotywować pracowników do pracy

Wraz z nowym rokiem przychodzi czas na listę noworocznych postanowień. Menegerowie głowią się nad tym jak zwiększyć zaangażowanie swoich pracowników tak aby ich praca realnie przełożyła się na wyniki firmy. Mimo, iż ja sam od lat zajmuje się zarządzaniem firmą, co roku szukam lepszych rozwiązań aby zwiększyć motywację w firmie. Zamiast metody prób i błędów polecam szukać rozwiązań bazujących na metodach naukowych, w tym oparciu o dane statystyczne.

Każdego roku amerykański instytut Gallup Employee Engagement, publikuje dane dotyczące zaangażowania, motywacji i priorytetów pracowników stworzone na podstawie międzynarodowych badań ankietowych przeprowadzanych na dużych próbach pracowników z różnych branż. W zeszłym roku w 56 stronnicowym raporcie „The State of the American Manager” skupili się głównie na menagerach oraz ich umiejętnościach lub efektach ich braku.

Poniżej przedstawiam 7 wskazówek nad, którymi należy popracować w 2020 aby zwiększyć motywację, zaangażowanie i wyniki pod koniec roku.

1. Ludzie nie uciekają od firmy. Ludzie uciekają od przełożonych.

  • Statystyki pokazują, że tylko 30% pracowników i 35% menadżerów jest zaangażowanych.
  • Menadżerowie odpowiadają za co najmniej 70% poziomu zaangażowania swoich pracowników.
  • - 50% amerykanów, którzy z własnej woli zrezygnowało z pracy argumentowali decyzję tym, że „uciec od swojego menedżera w pewnym momencie swojej kariery”.

Będąc menedżerem zespołu, nie tylko odpowiadasz za wyniki zespołu ale jesteś również pierwszą osobą, do której pracownicy powinni chcieć zgłaszać zarówno obawy, problemy jak i pomysły oraz uwagi, którą mogą usprawnić pracę. Bycie dobrym bezpośrednim przełożonym to mądre i optymalne delegowanie obowiązków ale i przywilej (tak, przywilej) rozwiązywania problemów.

2. Brak produktywności i absencja jest zmorą każdego pracodawcy

Marzeniem każdego menadżera są pracownicy, którzy są zawsze obecni i chętni do pracy, zwiększający obrót w firmie i zwiększający zadowolenia klienta. Wysoka absencja jest swoistym miernikiem zaangażowania pracownika i stanowi rodzaj ucieczki od nielubianych obowiązków. Poprzez częste i krótkie absencję możemy zauważyć brak satysfakcji pracownika, który chętnie odizoluje się od miejsca pracy. Czy każdy nieobecny pracownik jest niezaangażowany? – nie. Nieobecność z tytułu złego stanu zdrowia oraz koszty pracodawcy z tym związane są jedną ze stałych kosztów pracodawcy. Problem pojawia się, gdy pracownik znika z firmy zbyt często i zbyt krótko.

Warto zadać sobie pytanie czym spowodowana jest absencja i czy faktycznie odzwierciedla brak zaangażowania. Niekiedy presja czasu i obowiązków negatywnie wpływa na pracownika, który mimo faktycznej chęci pracy nie jest w stanie pracować ze względów przemęczania organizmu.

W momencie gdy absencja w zespole jest problemem warto przyjrzeć się pracy menadżera którego postawa jeden z kluczowych czynników oddziałujących na to, jak pracownicy postrzegają warunki swojej pracy. Negatywnie odbierany menedżer to negatywnie odbierane warunki pracy, od których pracownicy chcą uciec. Dlatego stały monitoring działań kadry zarządzającej jest niezbędny do zachowania optymalnych warunków pracy zespołu.

3. Efekt kaskadowy – czyli jak sprawić, że zaangażowanie i motywacja zwiększą się lawinowo w szczeblach organizacji. Instytut Gallupa zgodnie stwierdza, iż „zaangażowanie pracowników zależy bezpośrednio od zaangażowania ich menedżerów — na którego zaangażowanie bezpośrednio wpływa zaangażowanie ich menedżerów”. To wydaje się oczywiste, że jeśli Ty jako szef jesteś zaangażowany i zmotywowany to faktycznie oddziałuje na innych, ale warto też przyjrzeć się konkretnym zespołom w organizacji, których działy pracują bardzo intensywnie ale za to ich motywacja i zaangażowanie są zerowe, czy nie jest to wina ich przełożonego, któremu bezwzględnie zależy na wynikach ale na swoich ludziach nie? Warto nad tym wspólnie popracować zanim zdolni pracownicy od niego uciekną.

4. Jeśli zauważyłeś problem z zaangażowaniem, przyjrzyj się swoim menadżerom i pamiętaj, że to oni są odpowiedzialni za 70% poziomu zaangażowania reszty. Nie wolno trywializować problemu, ponieważ frustracja zacznie się pogłębiać.

5. Zbuduj relację, poznaj zespół – empatyczny menadżer, zna swoich pracowników. Wspólna praca to 8 godzin dziennie w swoim towarzystwie, warto poznać pracowników i zdawać sobie sprawę z ich mocnych i słabych stron. Wyjazd integracyjny, spotkanie noworoczne dają możliwość rozmowy w nieco luźniejszej atmosferze a to pozwala zbudować więź.

6. Reorganizacja. Jeśli znasz mocne strony swoich pracowników to staraj się je wykorzystać przy delegowaniu zadań lub nawet przy zmianie pełnionej funkcji. Dane Gallupa jasno potwierdzają, że „Pracownicy, którzy codziennie wykorzystują swoje mocne strony, są sześciokrotnie bardziej skłonni do zaangażowania się w pracy.” oraz „Gdy menedżerowie koncentrują się na mocnych stronach pracowników, 61% pracowników jest zaangażowanych, a tylko 1% jest aktywnie wyłączanych. Ludzie lubią robić to w czym są naprawdę dobrzy. Jeśli ktoś absolutnie nie jest w stanie opanować gry w szachy, będzie mocno nieszczęśliwy startując w zawodach szachowych.

7. Ludzie są przewagą konkurencyjną firmy. Zawsze powtarzam, że moją firmę tworzą zgrani i zaangażowani ludzie, którzy dzięki swoim umiejętnościom i chęciom stali się najlepszymi ekspertami w swojej dziedzinie, a ich wiedza pomaga na co dzień w ulepszeniu wyników finansowych naszych klientów. Mimo moich najszczerszych chęci nie zrobiłbym tego sam. i

8. Każdy chce być potrzebny, doceniony i wyjątkowy. Każdy pracownik ma u mnie prawo głosu, niezależnie czy chodzi o zgłaszanie pomysłów, problemów czy propozycji zmian. Doceniam zaangażowanie, chwalę za to zarówno osobiście jak i przed zespołem. Jednostka uzupełnia zespół, jeśli każdy z osobna będzie traktowany poważnie to wniesie do firmy dużo więcej.

9. Dobry manager doskonale przydziela projekty. Jeśli widzę, że ktoś ma potencjał, umiejętności i chęci to warto przydzielić mu naprawdę wymagający projekt. Pracownik nie tylko poczuje się wyjątkowo ale również będzie wiedział, że jest obdarzony zaufaniem. To pomoże mu rozwinąć skrzydła.

i Dane i informacje bazowe — Gallup Employee Engagement; State of the American Manager Raport